Az első gót szubkulturális jelenség az 1980-as évek eleji Nagy-Britanniából indult világhódító útjára, és a The Cure, a Bauhaus és több hasonló együttes tette széles körben népszerűvé. A szubkultúra nem sokkal később a gótikus rock zenei mozgalomnál már jóval több területre terjesztette ki befolyását. A legújabb kori gótok általában fekete ruhában jártak és járnak, sötét, gyakran hullámosított hajjal jelennek meg, sokan hosszú kabátot, fűzőt és nyakpántot vesznek fel, s még számos jellegzetes öltözék, smink vagy testékszer jellemző rájuk. De mi közük van ezeknek a látványosan megjelenő figuráknak a középkori Európa kialakulásában szerepet játszó germán néptörzsekhez?

A gótokról ma sem tudjuk teljes bizonyossággal, honnan érkeztek, mindenesetre átvándoroltak a kontinensen, királyságokat építettek és olyan hatalmas államok ellen is harcba szálltak, mint a hanyatlóban lévő Római Birodalom. Az 5. század végén két részre váltak, a nyugati törzseket vizigótokként, a keletieket osztrogótokként ismerjük.
Manapság a keleti és nyugati gótok a klasszikus korszak ellentéteként, a klasszikus stílussal szembeni archetípusként szervesültek a köztudatban. A történelmi esemény, mikor I. Alarik vizigót király 410-ben kifosztotta Rómát, az egész ókori világ összeomlásának szimbolikus pillanatává vált. Azóta is a klasszikussal való szembenállás címkéjeként használják a „gót” kifejezést. A brit parlamentnek helyet adó londoni Westminster-palota például a klasszicista építészeti stílust meghaladni vágyó ún. gótikus újjászületés jegyében, romantikusan próbálta megidézni a középkorias formákat.
A modern gót szubkultúra ugyanerre a szimbolikus viszonyítási rendszerre támaszkodva hirdeti a „másság” kultúráját. Akadtak, akik kísérletet tettek a „vandál” szó alkalmazására is – az Európában szintén az 5. századtól elterjedő vandál nép nyomán –, ám a jól ismert negatív jelentés miatt kevesen vannak, akik ezt szívesen használják identitásuk kifejezésére. A gót ellenkultúra alapvetően nem destruktív – kukaborogatás és kirakatbetörés nem szokta kísérni, gótnak lenni egyszerűen csak egy szilárd elhatározás, hogy „másnak” tekintsenek. Ebben az értelemben a modern gót kultúra egyfajta kiterjesztése az ősi gótok szimbolikus és metaforikus örökségének.
Vásárolja meg a BBC History magazin szeptemberi számának digitális változatát mindössze 890 forintért. További részletekért kattintson ide.